Już od lutego 2011 w Polsce obowiązuje obowiązek jazdy z włączonymi światłami do jazdy dziennej bez względu na pogodę, czy panujące na drodze warunki. Ma to poprawiać bezpieczeństwo poprzez poprawę widoczności. Nie wchodząc w polemikę na temat tego, czy ma to sens, czy nie, możemy jednoznacznie stwierdzić, że jest to pewnego rodzaju obciążenie dla samochodu. Dobrze byłoby więc, gdyby światła, które mają być włączone przez cały czas działały w technologii, która zapewnia bezobsługowość i dużą żywotność.
Rodzaje świateł
-
Światła halogenowe – były jednymi z pierwszych typów świateł do jazdy dziennej stosowanych w pojazdach. Są proste, ekonomiczne i stosunkowo łatwe w użyciu. Żarówki halogenowe wytwarzają ciepłe, żółtawo-białe światło, które jest zauważalne w ciągu dnia. Chociaż halogenowe światła są skuteczne, są one mniej energooszczędne niż nowsze technologie, a ich żywotność jest niższa. Ich główną zaletą jest niska cena i powszechna dostępność.
-
Reflektory ksenonowe – wytwarzają charakterystyczne niebiesko-białe światło, które jest jasne i przyciąga wzrok. Są one znane z doskonałej widoczności i długiej żywotności. Żarówki ksenonowe wykorzystują łuk elektryczny i ksenon do generowania światła, co skutkuje mniejszym zużyciem energii w porównaniu do żarówek halogenowych. Są one jednak bardziej skomplikowane i droższe w produkcji. Ksenonowe światła do jazdy dziennej są często kojarzone z wysokiej klasy luksusowymi pojazdami, co dodatkowo zwiększa ich atrakcyjność.
-
Diody LED – są obecnie najpopularniejsze i znajdziemy je w większości produkowanych aktualnie samochodów. Są wysoce energooszczędne, wytwarzając intensywne, jasne światło przy minimalnym zużyciu energii. Znane są też ze swojej długowieczności. Oferują czyste, wyraźne białe światło, które rzeczywiście poprawia widoczność pojazdu, nawet przy jasnym świetle słonecznym. Reflektory LED są również wszechstronne i mogą być zaprojektowane w różnych kształtach i stylach, dzięki czemu lampy mogą być projektowane w bardziej wymyślny sposób.
Materiał zewnętrzny